Wat doet de distributieriem en hoe merk ik wanneer die moet worden vervangen? En wat als de distributieriem breekt?

De krukas van de motor drijft door middel van de distributieriem de bovenliggende nokkenas aan. Soms wordt tegelijkertijd ook de diesel-inspuit-pomp aangedreven. Het is een getande riem die in principe niet kan doorslippen op de tandwielen van de krukas en nokkenas. Dat is heel belangrijk omdat de nokkenas de kleppen precies op tijd moet openen voor het goed functioneren van de motor.

Hoe merk ik dat mijn distributieriem moet worden vervangen?

Als alles goed gaat, merk je er niets van. Het is een onderdeel dat preventief wordt vervangen bij een bepaalde kilometerstand, bijvoorbeeld bij 90.000 of 150.000 km. Wanneer het precies moet gebeuren, staat in het instructieboekje of het onderhoudsschema van de auto. Dit is heel erg afhankelijk per auto. Sommige garages adviseren de riem al eerder te vervangen om het risico op breken te verkleinen. HoJe zou zeggen dat de autofabrikant een veilige marge bouwt bij het bepalen van de vervangingstermijn.  Dat klopt ook. maar als  je weinig kilometers rijdt, kan de riem uitdrogen voordat hij volgens de kilometerteller aan vervanging toe is. Ook bij auto’s die veel stadskilometers rijden, slijt de riem harder dan de kilometerstand doet vermoeden. Sommige merken houden hier rekening mee in de onderhoudsschema’s.

Wat als de distributieriem breekt?

Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem, het kan breken of door-slippen. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden. Als de riem is doorgeslipt, merk je dat doordat de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Door de jaren heen is de kwaliteit van de materialen sterk verbeterd. Een distributieriem breekt tegenwoordig zelden. Wanneer het toch voorkomst heeft het te maken met een plotseling veel kracht die erop komt te staan. Bijvoorbeeld als er een ander onderdeel is dat vastloopt. Wel slijten de tanden na verloop iets af, waardoor doorslippen wel voor kan komen. Ook als de riem onvoldoende op spanning staat, kan hij gaan doorslippen.

Wat kost het?

Neem geen risico nemen door een goedkoop onderdeel van een onbekend merk te laten monteren. De prijs van de riem begint bij € 50, het monteren kost al gauw 2-3 uur, afhankelijk van het type auto. Bij het breken of doorslippen van de riem zal er natuurlijk meer montage uren voor nodig zijn.

 

Kom lang bij Autoservice Fixit voor een prijsopgave en advies.

Wilt u een afspraak maken? Dan kan dat via onderstaand contact formulier.